wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Friday, February 25, 2011

New kitchen G.A.D.G.E.T....~BreadMaker~

wah da lama nak masukkan n3 tp asik tertangguh jek sbb mood nak mengarang xde...ditambah dgn masalah2 di rumah yg mendatangkan taufan dlm ati ni, bertambah la malas aku nak menaip..bukak fb pun malas..bukak thru hp jek...

selepas hampir sebulan aku berpusing2, survey n membelek2..akhirnya selasa lepas bersamaan 22hb Februari 2011, aku berjaya mendapatkan BreadMaker or BM dgn harga yg paling berpatutan!

Pengalaman aku sepanjang mencari BM ni kan amat menyedihkan, sbb BM ni xglamer okeh kat m'sia...majoriti sales person xtau ape kejadahnya BM tuh...aku g kat seng heng n beberapa kedai letrik lain, ade jual BM tp brand kenwood yg mahal itu...1 model RM 899 n 1 lg RM599..klu aku mmg rajin wat roti n sebagainya, mungkin aku beli jek...tp umah aku, roti ni xde pun xpe, tp jgn xde nasi..so, aku decide balik umah pk dulu..mahal tuh aku nak kuar duit tuk mende yg xberapa perlu tuh kan?

pusing jusco jumpe la brand elba, murah skit RM398...


pic credit to uncle google.

harga cam ok, beza byk giler dr kenwood tuh kan?so, ni bleh masuk list..g tesco plak survey...ade jual la kat tesco!!!tesco brand n harga lg murah...tp stok xde plak..maka berpusing2 la aku ke hampir 4 tesco store tuk cr mende ni..tp still xde stok...

aku decide, klu xde stok gak tuk tesco brand tuh, beli je la elba tuh...tp tunggu ujung bulan nnt, kot2 tesco letak stok baru kan...harga brand tesco tuh lg murah dr elba..tesco brand tuh RM 249...beza RM 149 dgn elba okeh...byk tuh!!!time promosi awl februari arituh harga die RM188 je..tp bukan rezki aku la, sbb time tuh aku xtergoda lg nak beli BM!!

klu da rezki mmg x kemana la kan, akhirnya aku dpt jugak mende yg aku nak berkat sabar...sabar ke padahal da decide nak beli elba kan??hehehhehe...mlm selasa tuh xberhajat pun nak beli BM, g tesco nak cr walnut dgn kismis jek tuk carrot cake..tp lalu jugak kat bhgn electrical appliances tuh kan...aku lalu depan BM display tuh, ade sticker "kehabisan stok" kat price tag tuh, aku apa lg, frust la..hmmmm, skali aku pandang kat ats lantai tuh, aku nmpk eh, kan ke tuh kotak BM....aku pun ape lg, mencari budak tesco tuk tlg aku..aku tanya die..ade stok x, die dgn confident nye jwb xde pas tgk sticker kat price tag tuh...pas tuh aku tanya die, "abis tuh yg kat ats lantai ni ape??" terkejut die, n spontan jwb nak tutup malu "eh ni mesti dorang br jumpe kat dlm stor ni..."hahhahahhaha..

kami trus angkut stok tuh ke testing counter n die check harga mmg RM249.00..harga tuh mmg aku da tau dr memula survey gik, maka dgn pantasnya aku terus angkut je la...ni la gamba BM yg aku berjaya beli...



sama x dgn brand elba tuh?SEBIJIK ko..cume die rebranding jek...


excited nak meroti segala kan, makanya dr tujuan asal nak cr walnut dgn kismis bertukar jd mencari bahan2 tuk roti plak...hihihihi...sampai kaunter tuk byr, walnut dgn kismisnya xde pun!!!tp xlarat dah nak meroti sbb sampai umah da tgh mlm,..sambung esok je la keterujaan mencube gadjet baru itu...bace manual je la dulu...

ari rabu pas abis keje, excited nye pasal aku redah ujan okeh..xmau tunggu hujan reda gik, redah je walaupun ujan lebat giler, br 10m kuar dr parking aku da basah kuyup!!!tp lantakkan, janji aku bleh sampai umah n meroti!!!

dan hasil dr BM yg baru ni, mlm rabu aku wat Butter Bun & Sosej Roll bun..lembut n sedap tp keterjadiannye xberapa nak cantik so aku xmau snap gambo...buruk beno hasil lilitan aku...nnt aku try lg n klu cantek jadinya br aku snap..

mlm khamis plak, aku wat pau kcg merah...1 adunan tuh aku dpt 16 bijik pau yg kembang setaman....

ni sblm di kukus..punye la malas nak g potong kertas segala tuk alas tuh, aku pakai cookies separator je..ala kertas putih dlm balang kuih tuh...bile dikukus, lembik sudah kertasnya...hahaahha


nak amik pisau pun malas ko, da penat aku dok kat dapur, aku rabakkan aje pau tuh!!!buruk giler rupenye...


tp sblm tuh kan, sambil tunggu BM buat keje nguli adunan pau tuh, aku sempat buat Carrot Cake!!!

ni la hasil nyer, buruk skit hasil kejadiannya sbb pas sejukkan semalaman, aku sapu topping tuh kul 7.30 pg td sblm g opis, nak cepat...boleh x, pepagi tuh aku sibuk nak memutar cream bagai padahal baju opis pun xgosok g...aku suke cake ni sbb xmanis sgt tp berminyak la..resipi suh taruk 1 1/4 cwn n aku kurangkan ke 3/4 cwn jek..tp lain kali aku nak kurangkan minyaknya lg...


aku wat 1 loyang 4 segi tuh tp aku da kerat2 bg kecik, senang nak simpan dlm freezer n senang jugak nak mkn klu da siap potong2...


2 comments:

  1. @k a m i s a

    aku rajin buat jer....family aku yg kena makan..hehehehhe...aku tetap maintain diet..

    ReplyDelete