wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Friday, February 11, 2011

:::: MaRi BerDiEt :::: Menu D.I.E.T saya...

Arini nak share menu diet saya...memula tuh sengsara gak xmkn nasi tp pas seminggu, ok dah...xterliur sgt tgk nasi skrg ni...tp masih tidak dapat menolak godaan signboard McD...heehehhehehhe...org lain tergoda tgk gambo menu kat sana tp aku nmpk signboard urup M tuh je pun tergoda, blum tengok menu lg tuh....aku mencikkk McD... :)

aku ikut mcm yg aku penah bace sumwhere,
"Eat breakfast like a king, eat lunch like a prince and eat dinner like a pauper"

tp realitinya?yg adoooo....bekpes slalu je ter skip sbb kelam kabut kan,maklum r bgn tido cukup2 jam je..n sampai opis sedut secawan milo + oat & sekeping roti..mcm king la sgt kan???

Menu L.U.N.C.H
sbb xmau bg perut aku menjerit2 sgt xjumpe nasi, aku mkn la daging ni walaupun mcm rimau jek aku rase...


aku mkn daging panggang bersiram lada hitam [menu rimau..hihihi]

terliur x???sedap weiiiiiii...daging lembut disiram dgn sos lada hitam yg mengancam, ditambah perahan lemon, sungguh mengasyikkan! hahahhahahhaahahha

korang nak resipi??sila ikut gerak ati sendirik, aku main campak2 je, xde resipi...
  • yg pasti daging tuh gaul dgn garam secubit n lada hitam, perap & panggang.
  • tuk sos lada hitam, tumis bwg, +lada hitam, +air & susu, +tepung jagung [bancuh dgn air], perasakan, tunggu sampai likat skit, siap!
  • tuk sayuran, panaskan sesudu kecil olive oil, masukkan sayur, perasakan, siap!
p/s: pinggan yg aku gune kat ats tuh da tinggal kenangan, aku da terpecahkan pinggan mahal omak ku itu...[mahal ke??] hahahahhahaha...dr 6 bijik, da tinggal 5..si nanie yg comel pecahkan dedulu pas tuh skrg da tinggal 4 sbb aku da pecahkan lg sebijikkkkkk....mama nak marah tp mama senyum aje sambil berkata sila ganti semula 1 set yg baru....kopak la saye nak beli 1 set pinggan baru!!! [mama, pinggan murah je buleh???]


ni plak menu ayam stim, menu ni aku reka sendirik ikut kesedapan tekak aku...10 ari diet, da 2 kali kot aku wat menu ni...
klu da masak ayam stim ni, xyah la wat sup sbb ayam ni jadi berkuah nnt...tp jgn mkn yg belah ats air stim tuh...sila sudukan & buang...stock ayam tuh..kolestrol tinggi.
resipi?sila ikut tekak sendirik! 
tp hint2 aku tulis la kat bwh ni...nak exact amount tuk segala tuh xde yer...
  • Panaskan kukusan, gaul ayam dgn garam, sos tiram, kicap, tabur lada hitam & oregano.
  • Tambah bawang, & kukus. lepas 10 minit, masukkan segala sayuran yg korang suke [aku buh celery, carrot, brokoli, cauliflower, cendawan kelabu, shitake mushroom & tomato] & kukus g sampai ayam masak.pas masak, perahkan lemon!

Klu ari cuti jek, menu lunch aku mewah..klu ari keje, aku mkn oat jek..klu lapo sesgt aku mkn tuna & salad..mesti korang pk, camne lak mende2 tuh ade kat opis aku??opis tuh aku tukar jd dapur ke hape??tuk makluman, kat bwh opis aku ni, ade supermarket yer, opis bersambung dgn sopping mall kan..klu agak2 lapo sgt, aku turun la g cr mende2 yg patut...

klu ikut tekak, mmg byk je kedai2 mknn yg membuatkan kite terliur kat mall sane, tp sila gunakan tangga yg xnmpk sume kedai2 tuh n direct ke supermarket..jgn gune escalator or lift..klu x, mmg tergoda la weii...

lebih afdal, klu kite bwk bekal siap2..so xtergoda dgn o'briens, delifrance & segala kat bwh sinun...


Menu D.I.N.N.E.R
tuk dinner selalunya aku wat sup sayur + tofu lembut & makan sebiji epal  hijau jek...tp gambo xde nak post, maklum r mknn bese je kan..tp xpe nnt lain kali aku wat, aku snap pic bg diri sendirik terliur jugak...

tp selalunya, balik opis mama da siap masak sume kan, xyah membazir tuk masak yg lain...so, just ratah je lauk yg mama da masak bersama sayuran panggang..yg selalu aku panggang [cauliflower, brokoli, carrot & celery]..jgn lupe makan epal hijau okeh...

so, tuk diet ni, fridge saya mmg dipenuhi sayur2an, limau kasturi, lemon & epal ijau okeh!!coklat & aiskrim kena tukar duk kat fridge ats supaya jauh dr bijik mata sendirik!

kekadang lauk2 lunch tuh aku belasah jek masak tuk dinner, sbb lapo sgt, siang tuh mmg xmkn pape! yg pasti selalunya menu aku mesti ade sup..walaupun sup plain jek..xkira mesti ade sup!klu rajin skit aku wat la tomyam, tp haruslah sekali sekala jek sbb tomyam byk minyak okeh n xsedap la tomyam klu korang tukar pakai olive oil kan??

pas mkn dinner, xtvt yg sepatutnya kita buat ialah....menonton cite korea!!!!sambil melompat2 dgn skipping rope depan tv..sampai org lain rase semak...hahahhahahha..kat umah aku ade mama & daddy je, eyit sibuk kat bilik dgn laptop beliau..so buleh la nak melompat depan tv tuh segala tp klu kuarga ramai xyah wat semak depan tv tuh yer, kena humban kuar rumah nnt...ahaksssss...melompat tuh je la xtvt senaman yg aku rajin nak wat, berlari mmg malas, nak mengayuh, beskal pun xdo...[alasan semata, padahal mmg M tuh mmg byk!!!]

list menu saya (tuk diri sendirik yer, sila ulang menu yg same setiap minggu sampai muak!)
Perlu di tegaskan NO NASI, I HATE NASI!!!!

Monday (lebih afdal klu puasa sunat)
  • Breakfast: 2 keping roti wholegrain & 1 mug milo + oat
  • Lunch: semangkuk oat & epal ijau. segelas orange juice
  • Dinner: Semangkuk sup sayur + tofu lembut & seketul ayam goreng. minum air sejuk!

Tuesday
  • Breakfast: 2 slices kek pisang & 1 mug milo + oat
  • Lunch: semangkuk sup, biskut oat krunch & epal ijau. minum air sejuk ajer,jgn mengada minum memanis!!
  • Dinner: sayuran panggang & omelette. jus limau kasturi suam

Wednesday
  • Breakfast: 3 bijik karipap & 1 mug milo + oat
  • Lunch: tuna wrapped with lettuce, epal hijau. sky juice will do!
  • Dinner: ayam stim & air sirap lemon [terliur!!!]

Thursday (lebih afdal klu puasa sunat)
  • Breakfast:1 mug milo & oat, 2 keping roti wholegrain
  • Lunch: 2 puff & segelas orange juice
  • Dinner: kentang & carrot panggang, sup tofu & segelas teh o ais limau..

Friday
  • Breakfast: 2 keping kek pisang & 1 mug milo + oat
  • Lunch: sepeket biskut oat krunch & epal ijau. teh o suam
  • Dinner:ikan bakar, sayur campur, sup kosong & air sejuk.

Saturday
  • Breakfast: 3 bijik kuih + 1 mug susu + oat
  • Lunch: daging panggang lada hitam, tomyam, & sayur stim
  • Dinner: 2 keping roti wholegrain, epal ijau & jus lemon suam

Sunday
  • Breakfast: kentang lecek + kimchi + oat
  • Lunch: makan je ape yg mama masak
  • Dinner: sup tofu & sayur, epal ijau. sirap limau + lemon

saya perlu mengikut list diatas dgn konsisten & gigih melompat didepan tv...bab puasa tuh mmg xde hal tp tang time berbuka nnt yg hazabbb...mesti aku belasah sume mende sbb ikut nafsu sgt...puasa nafsu tuh yg payah sikit..tp aku mesti berusaha!
"USAHA TANGGA KEJAYAAN!! "

3 comments:

  1. gile aa menu ko..lg horror dr menu aku time pantang..tp sok pas pantang, mcm oke gak klo aku amik menu ko sbg menu aku kan..muehhehe.mane tau sok leh kurus n cantekk cam erra pazira ;p

    ReplyDelete
  2. @k a m i s a

    gile ke?tp slalu gak aku langgar menu...belasah je ape yg ade ats meja...cama rini g kenduri, aku belasah je rendang dgn daging dendeng tuh..sodap!

    anda dipersilakan tuk memenggunakan menu tersebut klu sanggup...moga2 buleh menjadi slim n menggembirakan tuan jo...

    ReplyDelete
  3. waduhhh~ n slim n menggumbirakan tn jo tu yg payah tu..suh laa aku kemas rumah kaa...soping kaa..bestt laa :(

    ReplyDelete