wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Thursday, February 10, 2011

D.I.E.T

dulu aku penah mula diet, xmakan nasi..taun bile ek??2009 or 2010 kot...aku xmakan nasi 3 bulan n berat aku turun 15kg tp pastuh aku belasah mkn segala mende...maka berat aku telah bertambah sebanyak 6 kilo lg...argh....da aku mmg da cukup gemooookkkkk, die bertambah lg pulakkkk...pengsan!!!

maka skrg bila aku sendirik da terasa yg aku sgt la berat & gemokk, aku berinisiatif tuk diet semula moga segalanya berhasil...bila timbang, mesti kate obese...mencikkkk!!

antara sebab2 aku diet adalah:
  • aku takut kena diabetis, darah tinggi n paling takut jantung!!sbb penyakit ni mmg wujud dlm salasilah aku, mama de darah tinggi, daddy diabetis n dgn cara hidup aku yg "berhemah" ni, bakal menyumbang ke arah yg same. lg pulak dgn tahap kegemukan aku ni, jgn kate nak berlari, naik tangga pun jd mengah, padahal mama yg da 56tahun tuh steady jek berlari sekali pun...
  • aku nak kurus balik slps 12 tahun aku membiakkan segala lemak dibadan ni...dulu kekecik, aku comel je..xcaye??cube tgk gambo di bawah ni
  ni umur bape ntah, 12 tahun kot...comel je kan size badan aku?

^
^

ni masa form 2 [14 tahun, aku yg tgh2..kiri tuh zack n kanan tuh sid..], still comel kan?

^
^



ni mase form 5 [17 tahun]..dua kali ganda dah size badan aku...amik ko!!

^
^

ni bebaru ni 26 tahun 2 bulan...di hari kejadian panggilan aunty wat aku...da sepuluh kali ganda size aku...pengsannnnnnnnnnnnnn!!!

  • sbb ketiganya, aku jeles tgk sepupu aku si jaja da kurus!!!dulu aja lg besar dr aku n skrg aja lg kecik dr aku!!!sokmo si aja ni lebih jekkk..menci...hahahhahhaha...aja, sila berikan tunjuk ajar anda...
  • aku takut juga kena kanser, kuarga belah daddy mmg ade kanser2 ni segala...walaupun aku xtau ape relevannya antara kegemukan & kanser tp aku rase sedikit sebanyak berat badan yg berlebihan jugak menyumbang kepada kanser sbb dgn kegemukan manusia menjadi malas dan semakin malasss, maka sel kanser itu lebih rajin dari korang....hehhehehhe
  • baju aku yg daddy jahit, makin lama jd makin lebar...n daddy semakin pening pale tuk memotong baju aku..sbb beliau kena pk camne nak 'curi' kain 4 meter tuh bg cukup jd baju aku...aku xmau la sampai kena beli kain tuk baju kurung lebih dr 4 meter kan, da la xbyk choice pastuh xbleh nak beli kain corak terkini, selalunya corak2 terkini lg sensasi tuh dijual da siap potong jer...
  • disebabkan aku gemuk juga, size kaki aku juga semakin mengembang dan memanjang..bukan sbb tulang aku yg panjang tp sbb lemak yg meliputi tulang tuh byk sgt...ahaks...dr pakai kasut size 8 kena tukar g size 9..n ade certain kasut aku kena pakai size 10!!!aku xsuke, kasut or sandals or heels kat m'sia ni xbyk size 10...
  • skrg ni pun da nmpk kesan berat badan berlebihan, kaki aku jd sgt sakit bile berdiri atau berjalan lebih dr 2 jam...tuh pun klu aku memakai kasut yg sgt selesa, klu kasut tuh xselesa, gamaknya setengah jam je aku da surrender!
    aku nak diet tanpa menggunakan apa2 produk..xmau side effect tuh sume...klu benti, gemok balik la segala...tp dr dulu aku mmg makan supplement ni..ade org suggest kat aku tuk meningkatkan kadar metabolisme & to control cholesterol katanye..btul ke tidak aku xtau...tp aku cube jek...


    • Blackmores Lecithin assists in the distribution and assimilation of fats.
    • Derived from soya beans
    • Lecithin is a natural constituent of every cell of the human body. With other lipids, lecithin is important for maintaining the structural integrity of cell membranes, which regulate the passage of nutrients into and out of the cells. ,2 As part of the cell membrane it facilitates communication between the cells, which is important for cell growth, regulation and function.
    • Lecithin helps good cholesterol (HDL) return excess free cholesterol to the liver where it is eventually removed from the body in the bile.
    pic & info credit to blackmores

    aku start diet 1 feb rituh, 5hb aku timbang die turun 100 gram jek...huarghhhhhh...penat tau diet 100 gram je ke????aku kena main skipping rope dgn lebih jaya ni....
    korang doakan semoga aku berjaya la yer menurunkan berat badan sebanyak 34 kg...34????Ya ALLAH, manyak nyer....gile ke hape?????brape lame mau diet ni.....sedih!!!

    6 comments:

    1. beb..aku pon nk kurus laa..dengan harapan menjadi istri yg lebih disayangi..weh..penyakit tu pon aku gerun gak!! taskkoott...keturunan memang dah ade..ko salu la wat blood test, cek kolestrol, gule, jantung sme..atleast, klo gemok n sihat takde laa riso sgt..btwn, supplement ko ni soy based ye..aku pnh bace artikel laa..soy buleh leads pada kanser n thyroid..aku da lama quit soy eventho ada yg ckp bby kulit cantek klo mummy minum soy.. :(

      ReplyDelete
    2. hohoho aku nk berdiet gak wehhh..... dia dh xmo turun dh..dok maintain lagu 2 ja... huhuhu

      ReplyDelete
    3. @k a m i s a

      moh kite diet tp diet dgn cara yg selamat okeh...aku bab nak g wat check up tuh yg gerun tuh..nak kena cucuk2 segala, takooooottt, sakittt!!!hahhahahha
      a'ah, aku ade gak bace kat blog ko rituh psl soya ni..ntah la kem, aku pun xtau dah, aku ingat aku abiskan stok yg ade ni je pastuh xmau dah mkn segala mende2 supplement ni...
      pokok pangkal tuk diet ni sbnrnye amalkan kehidupan yg sihat...jaga pemakanan, bersenam & kesungguhan...bkn bergantung dgn supplement tuh..btul x?

      ReplyDelete
    4. @~~Ticer Wann~~

      wan, aku pun rase mende yg same..maintain g2 jek...mmg klu da sampai umur lewat2 20an ni segala mende jd slow kot...

      ReplyDelete
    5. tu aaa..aku mmg tak bape yakin beno ngan supplement bagai ni..bg aku, klo nk dpt sebarang nutrien, amk direct dr fud tu..kekadang supp ni campo bende bende len ekk... hhehhe..selamat berdiet weyh! niat kene tulus, untuk sihat n senang nk wat amal ibadat..mesti Allah tolong :))

      ReplyDelete