wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Tuesday, February 1, 2011

Kuih Tiram

korang kenal xkuih tiram?sape yg xkenal [macam aku] sila bace sampai abis..

aku mmg da lame suke dgn kuih ni, aku ingat g, 1st time mkn dulu mek lily ke mek ja yg bwkkan ole2 dr kelantan mende ni...mmg aku suke mkn tp aku xtau name kuih ni...aku suke tp biase r kan klu beli kat kedai tuh xseenak gambo pun..rase yg ado jeeerr..n camne aku nak tanye resipi kat mama klu aku xreti pun nak xplain rupenye...

n bebaru kiteorg g kenduri kat AU3...kebetulan time tuh dia ada letak sebalang kuih ni ats meja..aku pun dgn jayanya la telan kuih ni tanpa menoleh kiri & kanan..mak cik aku dok semeja gak time tuh, aku pun tanye la beliau apakah nama kuih ni.rupenye makcik ku adalah org ku nantikan...beliau sememangnya pro dlm buat kuih ni...mama n uda pun bukak cite lame yg dulu uda penah meniaga kuih ni time anak kecik2 dulu...aku mintak die resipi...balik umah dgn xsempat2 aku trus nak wat...buat la kuih ni dgn mama...

so, semenjak itu, aku dah byk kali dok wat kuih ni...bwk g opis, en.zam kate sedap jugak...beliau suke mkn kuih itu...akhirnya,aku berjaya snap gambo pas sekian kalinya aku dok wat kuih ni...



 

Bahan:
  1. 500g tepung gandum
  2. 1 biji telur - kacau dgn garfu
  3. 2 sudu besar mentega
  4. 1/2 sudu teh garam
  5. 160ml air - lebih kurang
  6. 6 sudu besar tepung ubi kayu
  7. 6 sudu besar minyak masak

Cara:
  1. Satukan tepung ubi kayu & minyak masak, kacau sebati hingga menjadi pes dan xberketul2.
  2. Gaul tepung gandum, garam, telur & mentega hingga rata.
  3. Tuangkan air sedikit demi sedikit dan terus menggaul hingga menjadi doh yg lembut & xmelekat ditangan.
  4. Bahagikan kepada 4 bahagian sama besar, bulat2kan.
  5. Ambil 1 bahagian, canai nipis & sapukan pes tepung & minyak td dengan rata dan gulung kemas seperti membuat swiss roll.
  6. Ketatkan gulungan dan potong lebih kurang 1.5cm lebar
  7. Ambil 1 potongan dan canai secara memanjang sehingga nipis.
  8. Ulang cara 5 hingga 7, pada baki adunan.
  9. Goreng didalam minyak panas hingga kekuningan, angkat & toskan.
  10. Salut dgn gula aising...simpan didalam bekas kedap udara..siap!
sumber asal resipi ni adalah dr CMG kot...xingat la amik mane..tp dr gaya ayat aku salin ni mcm ayat CMG. Thanks to CMG for the recipe..mmg menjadi jek resipi anda ni...saya suke la!

    0 comments:

    Post a Comment