wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Wednesday, December 29, 2010

Jantan dayus memukul wanita makin ramai kat KL ni!!!!

KUALA LUMPUR: Seorang suri rumah terkedu apabila seorang lelaki tiba-tiba mengamuk dengan menumbuk tangan dan menendang kenderaannya gara-gara tidak berpuas hati selepas mangsa terlanggar keretanya.
Difahamkan, lelaki berusia 40-an terbabit tidak dapat mengawal kemarahannya selepas keretanya dilanggar.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.25 tengah hari, 20 Disember lalu, mangsa, Wong Lai Yee, 43, memandu Hyundai Sonata berhampiran Ampang Point, di sini, sebelum terlanggar sebuah kenderaan lain yang dipandu seorang lelaki.
Lai Yee berkata, bampar hadapan sebelah kanan keretanya bercalar manakala kereta lelaki terbabit calar di bahagian sama.

Menurutnya, selepas memberhentikan kenderaan, lelaki terbabit keluar dan berjalan ke arahnya yang ketika itu berada di luar kereta.

“Saya pada mulanya ingin berbincang untuk membayar ganti rugi, tetapi belum sempat berbuat demikian, lelaki terbabit marah dan menumbuk lengan kanan saya hingga lebam.

“Lelaki itu menendang pula pintu depan bahagian pemandu kereta saya hingga kemek,” katanya ketika hadir ke Biro Pengaduan Awam MCA di Wisma MCA, di sini, semalam.

Katanya, anaknya yang ketika itu merakam kejadian terbabit menggunakan telefon bimbit bagi tujuan membuat laporan polis diugut akan dipukul jika tidak masuk ke dalam kereta.

“Dua anak saya yang takut masuk ke dalam kereta.

“Selepas puas memarahi saya dan anak-anak, lelaki itu meninggalkan kami. Saya yang bimbang keselamatan diri membuat laporan di Balai Polis Ampang,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Micheal Chong berkata, beliau akan menghubungi Ketua Polis Ampang untuk membincangkan masalah samseng jalanan seterusnya mencari jalan mengatasinya. “Mangsa juga boleh membuat tuntutan insurans bagi membaiki kenderaannya. Pihaknya menyerahkan kes ini kepada polis untuk menyelesaikannya,” katanya.

sumber:harian metro

ni sorang lagi lelaki bangang!!!!ntah2 lelaki yg same belasah aku arituh...da la kat area ampang jugak...dulu aku lepas flyover ampang point n nyonya ni sebelum flyover tuh...kete ko calar je pun..depan budak2 lg plak tuh, xtau malunye nye jantan bangang!

continue here...

Monday, December 27, 2010

Selamatkah rumah kita?

Langgar kereta sebelum samun

SHAH ALAM: Seorang wanita mengalami detik cemas apabila disamun tiga lelaki ‘geng langgar dan rompak’ di hadapan rumahnya di Seksyen 7, di sini semalam.
Kumpulan penjenayah terbabit sengaja berlakon melanggar belakang kereta ViVa milik mangsa bagi memperdayakannya memberhentikan kereta sebelum merompak selepas mangsa keluar dari kereta.

Mangsa, Siti Zalina Md Isa berkata, ketika kejadian dia yang berseorangan ingin membelok masuk ke dalam rumah kira-kira jam 12.40 tengah hari, namun terkejut apabila terdengar bunyi dentuman kuat di bahagian belakang kereta.
Menurutnya, dia yang terkejut dengan insiden itu terus masuk ke dalam kawasan parkir kereta di rumah dan membunyikan hon beberapa kali kerana bimbang di apa-apakan.

“Saya lihat pada mulanya mereka yang melanggar kereta saya ingin melarikan diri tetapi tidak jadi apabila Proton Saga warna perak berkenaan berundur semula menghala ke arah rumah saya.

“Kemudian keluar dua lelaki daripada kenderaan itu menghala ke arah saya yang masih berada di dalam kereta kerana takut. Mereka mengetuk cermin tingkap kereta menyuruh saya keluar untuk berbincang menyelesaikan masalah berkenaan,” katanya.
Siti Zalina berkata, dia kemudian membuka sedikit cermin tingkap kereta dan seorang daripada lelaki terbabit meminta maaf dengan memberitahu rakan mereka yang memandu dalam keadaan mabuk menyebabkan dia terlanggar keretanya.

“Sejurus kemudian saya pun keluar daripada kereta apabila berasa selamat dan mereka berulang kali meminta maaf.

“Bagaimanapun, mereka turut menyalahi saya kerana tidak memberi lampu isyarat ketika ingin membelok sedangkan saya sudah berada di hadapan rumah,” katanya.

Katanya, dia pada mulanya langsung tidak mengesyaki kejadian itu bermotifkan rompakan sebaliknya menyangka ia kemalangan biasa, tambahan pula lelaki itu memberi alasan mabuk menyebabkan berlaku pelanggaran.

“Bagaimanapun, tanpa disedari seorang lagi lelaki yang berada di dalam kereta tiba-tiba menghampiri saya dari belakang sebelum menutup mulut menggunakan tapak tangan.

“Saya cuba meronta bagi melepaskan diri sebelum bergelut dengan mereka. Dalam keadaan cemas itu , saya mengalami kecederaan di muka akibat dipukul mereka,” katanya.

Beliau berkata, seorang daripada mereka kemudian masuk ke dalam keretanya yang berada di kawasan parkir.

“Selepas mengambil apa yang dihajati, lelaki itu terus meninggalkan saya.

“Sebaik dilepaskan, saya kemudian menjerit meminta pertolongan. Mujur rakan serumah ada ketika itu dan dia membantu saya membuat laporan di Balai Polis Seksyen 6, Shah Alam,” katanya.

Menurutnya, akibat rompakan itu dia kehilangan kamera digital, pasport dan wang tunai RM600.

“Ketika membuat laporan saya turut diberitahu kejadian ini bukan kali pertama sebaliknya sebelum ini kejadian sama berlaku di Seksyen 17 menggunakan modus operandi sama,” katanya.


Masyallah, malaun ni klu nak merompak tuh mcm2 cara dorang sanggup buat..da sampai depan rumah tau, siap da masuk dlm parkir rumah lg..pun jd jugak dorang nak merompak!

mesti dorang da perhatikan mangsa ni n kebetulan tuh umah pompuan kan, siang ari pun jd!!syukur, x diapakan pompuan tuh...

takziah & semoga ALLAH memberi rezeki yg lebih baik buat mangsa..kepada rakan2 yg lain n termasuk diri saya sendiri, kite kena lebih berhati2...

hmmmm....tp klu dia da langgar, xkan nak duduk je dlm kete?apa kite nak buat klu berada dlm situasi yg sama?salin no. plat n suruh die pegi ke?ke kite straight ke balai?nak settle pun kat balai..kan?

continue here...

cicak oh cicak!!

Kicap pekat berperisa cicak


NORAZURA menunjukkan bangkai cicak yang dijumpai dalam botol kicap soya pekat di Taman Merpati, Kangar semalam.



KANGAR - Selama sebulan ini, sebuah keluarga terdiri lapan orang di Taman Merpati di sini tidak menyangka keenakan makanan yang mereka nikmati menggunakan kicap soya pekat, rupa-rupanya bercampur bangkai cicak. 

Bangkai cicak dalam kicap pekat yang turut mempunyai tanda sijil halal itu hanya disedari ketika keluarga tersebut menggunakannya untuk memasak nasi goreng kira-kira pukul 7 malam kelmarin.

Menurut Norazura Arip, 32, bangkai cicak sepanjang dua sentimeter itu tiba-tiba terkeluar dari botol kicap berkenaan ketika dia menuangkannya ke atas senduk untuk memasak nasi goreng.

"Saya menjerit kerana terkejut melihat ada cicak keluar dari botol kicap ini yang telah pun bertukar warna menjadi kehitaman.

"Ekoran itu, kami sekeluarga kini berasa loya-loya dan trauma setelah memikirkan selama sebulan ini kicap tersebut digunakan dalam masakan seharian kami," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini semalam.


huargh....sangat M.E.L.O.Y.A.K.A.N!!!!!!!!!!!!!!!!!!
buleh plak makcik ni pegang cicak tuh g2...aku nengok pun geli ape lg nak pegang...haish...
continue here...

Friday, December 24, 2010

ngeri!!!!jgn tgk klu lemah semangat...

TERBUNUH...mayat Aziza terlentang 
di tepi jalan di Simpang Tiga Kok Lanas selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya dengan lori pasir.
TERBUNUH...mayat Aziza terlentang di tepi jalan di Simpang Tiga Kok Lanas selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya dengan lori pasir. 
* cube tgk keadaan moto tuh..lunyai!!!gambo bwh lg ngeri....
pakcik tgh2 tuh selamba je dgn kain pelikat die tuh..ahaks

NGERI...mayat Siti Aisyah dihempap tayar lori pasir yang terbalik, tengah hari, semalam. 
NGERI...mayat Siti Aisyah dihempap tayar lori pasir yang terbalik, tengah hari, semalam. 

*huargh...kpala n tgn die je yg nmpk...yg lain???mesti muke hancur klu gini keadaan nyer...

KOTA BHARU: Seorang pelajar tingkatan tiga tidak sempat menunjukkan kepada ayahnya keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang baru diambilnya di sekolah apabila dia mati dalam keadaan mengerikan, selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya di Simpang Tiga Kok Lanas, Selising, Pasir Puteh, semalam.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, Siti Aisyah Zakaria, 15, yang membonceng motosikal ditunggang ibunya, Aziza Musa, 42, dirempuh lori pasir ketika dalam perjalanan pulang ke rumah di Kampung Banggol Chica, Kok Lanas, menyebabkan dua beranak itu terbunuh.

Akibat kejadian itu, Siti Aisyah terjatuh daripada motosikal sebelum dihempap kepala kanan lori berkenaan manakala ibunya tercampak atas jalan. Kedua-dua mereka mati di tempat kejadian.

Ayah Siti Aisyah, Zakaria Mohamad, 43, berkata, beberapa hari lalu dia memaklumkan kepada keluarganya untuk bercuti di Perdana Resort sambil mandi kolam pada Sabtu ini dan sudah pun membuat tempahan.

“Kami merancang bercuti di situ, tetapi kini semuanya tinggal kenangan apabila isteri dan anak yang menjadi harapan saya sudah pergi meninggalkan saya.


“Kami merancang bercuti di situ, tetapi kini semuanya tinggal kenangan apabila isteri dan anak yang menjadi harapan saya sudah pergi meninggalkan saya.

“Apa pun, saya reda dengan apa yang berlaku kerana sudah begini ketentuan takdir,” katanya ketika ditemui di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, dekat sini, semalam.

Menurutnya, kejadian itu memang mengejutkan kerana isterinya tidak menunjukkan sebarang perubahan, manakala Siti Aisyah, anak kedua daripada enam beradik nampak rajin dan ceria.

Kata Zakaria, kejadian malang menimpa isteri dan anaknya itu diketahuinya selepas dihubungi peniaga di kawasan berkenaan selepas melihat kemalangan itu.

“Saya yang ketika itu berada di Kem Desa Pahlawan Kok Lanas kerana berurusan menghantar baju sukan bergegas menunggang motosikal yang jaraknya dua kilometer dari lokasi kejadian.

“Ketika itu, saya lihat kepala Siti Aisyah berada dekat dengan tayar belakang lori berkenaan, manakala isteri terlentang di tepi jalan berkenaan,” katanya.

Zakaria berkata, mayat isteri dan anak dibawa dengan kenderaan polis ke HUSM Kubang Kerian untuk dibedah siasat.

Katanya, sebelum itu, isterinya yang juga pembantu kewangan di Kem Desa Pahlawan pulang menjemput anaknya bagi mengambil keputusan PMR di Sekolah Menengah Maahad Shamsul Maarif Perempuan, dekat Pulai Chondong, Machang.

“Saya hanya mengetahui keputusan PMR Siti Aisyah selepas dimaklumkan pihak sekolah dia memperoleh 4A 1B dan 1C,” katanya yang juga pesara tentera.

Menurutnya, jenazah isteri dan anaknya dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tasik, Rantau Panjang, pada lewat malam atau pagi ini.

Hasil perkongsian hidup bersama arwah isterinya, Zakaria dikurniakan enam anak, masing-masing tiga lelaki dan perempuan berusia antara tujuh hingga 16 tahun.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kejadian berlaku apabila lori yang dipandu lelaki berusia 40-an hilang kawalan dan akibatnya kenderaan berat itu terbalik.

“Siti Aisyah cedera teruk di kepala dan anggota badan manakala Aziza cedera parah di kepala.

“Dalam kemalangan sama, Proton Persona dan dua Proton Wira remuk di bahagian depan serta belakang, tetapi pemandunya tidak mengalami kecederaan dan kejadian disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

sumber: harian metro

al-fatihah buat mangsa and takziah buat keluarga mangsa, besar sungguh dugaan ALLAH ini...

continue here...

SMS tipu....

SMS tipu minta tambah prabayar


SMS yang meminta mangsa menambah nilai prabayar.


KUALA LUMPUR - "Tolong belikan ayah 'top up' (tambah nilai) RM50. Ini nombor baru ayah 017*******, ayah ada masalah di balai polis. Tak payah dulu telefon, nanti ayah telefon, cepat sikit."
Demikian taktik terbaru sindiket penipuan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang giat menipu mangsa.
Seorang penerima SMS tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zirman, 30, memberitahu, dia terkejut selepas membaca SMS yang menunjukkan seolah-olah bapanya berada dalam kecemasan.
"Mula-mula baca SMS tersebut, saya panik kerana bimbang sesuatu berlaku pada ayah. Saya pun terus ke kedai dan membuat tambah nilai pada nombor diberikan.
"Namun, selepas membuat tambah nilai ayah saya masih tidak telefon seperti dijanjikan," katanya.
Menyedari sesuatu yang pelik, dia akhirnya menghubungi nombor yang diberikan dalam SMS tersebut namun, tidak ada jawapan.
"Saya hubungi pula nombor asal ayah saya, bila saya tanya apa yang berlaku di balai polis tadi, ayah kata tiada apa-apa yang berlaku," katanya.



SMS lebih kurang gini gak la yg mama aku received last month tp minta topup RM30 n die forward kat aku time aku kat opis sbb die xreti nak wat post aid topup tuh..mama suh aku tlg top up tuk atok aku..aku xnah received sms gini suh aku pun kekunun nak tlg la tp aku was2 sbb..
  1. Atok aku xbahasakan diri die ayah kat mama...die bahasakan diri die BAPAK!
  2. bile mase atok aku pandai SMS??ok la maybe suh anak die tlg tp nape ckp indon??walaupun atok tompel ku mmg kawen nenek baru seorang indonesian tp die xckp indon dgn kami sbb kami XPAHAM!
  3. no. phone yg nak ditopup tuh no. baru..maknanya ada la duit atok aku buleh beli no. baru..xkan xleh topup setakat RM5 je kan??
  4. + klu dlm kesusahan sgt pun mintak topup RM10 cukup la kan??ni x, demand plak tuh nak RM30..klu aku baik ati sgt pun, aku xkannye tlg topup tuk org sampai RM30..membazir duit aku je..nnt melambung bill aku..
then, aku call mama tanye, nak topup kan jugak ke..mama kate 

 "topup kan la, tgh susah kot..tp ikut suka kakak la since kakak yg byr bil"

nilah atok tompel aku...

so, angin kedekut aku sampai...aku decide xyah la..pepandai la die nak kol klu terdesak sgt kan..balik umah aku amik hp mama n baca balik sms yg mama received tuh n sms tuh dianta oleh no. indon..+62*******...aikkkk, bile mase atok aku g indon plak ni???baru la aku tau, sms tipu rupanya...

then, beberapa ari pas tuh adik aku plak received sms yg bih kuang...xke bangang bile sms tuh bahasakan diri die ayah kat kami yg panggil bapak kami "DADDY"...adik aku reply dgn makian kat no. tuh..hahahhaha...buleh tahan gak sengal adik aku tuh...

so, kepada yg diluar sana, jgn terpedaya okeh..ni sume tipu...klu nak pastikan jugak y not kol dulu bapak or family kite yg dimaksudkan..klu bebetul tgh susah pun, mesti die buleh pick up phone kan??lain la da masuk peti ais kat bilik mayat!!!!!!!!!!

continue here...

Thursday, December 23, 2010

Penagih Internet bunuh anak

SEOUL: Polis menahan seorang wanita kerana disyaki membunuh anaknya selepas kepenatan melayan permainan video di Internet, kata polis semalam.
Kejadian di bandar Cheonan itu adalah yang ketiga membabitkan masalah ketagihan permainan video Internet dilaporkan di Korea Selatan.

Dikenali hanya sebagai Kim, polis berkata, wanita itu menghabiskan masa sehingga 10 jam sehari bermain video sehingga segala kerja rumah dan tugas menjaga dua anaknya diabaikan.
Seorang jirannya berkata, keadaan dalam rumah Kim, 27, tidak ubah seperti tempat pembuangan sampah.

Kadang-kadang, katanya, anak Kim menangis sehingga berjam-jam tetapi masih gagal mendapat perhatian wanita terbabit.

Menurut polis, Kim membelasah anaknya dan mencekik anaknya yang baru berusia tiga tahun itu kerana budak terbabit kencing di lantai.

Perbuatan budak itu, kata polis, dianggap Kim mengganggu tumpuannya kepada permainan di komputer.

“Kim bengang kerana baru saja mahu berehat selepas berjam-jam di depan komputer apabila budak terbabit kencing,” katanya.

Selain mangsa, seorang lagi anak Kim baru berusia setahun.

Selepas membunuh budak itu, Kim membiarkan mayat berkenaan selama tiga hari sebelum iparnya mendapat tahu dan memaklumkan kejadian itu kepada polis.

Menurut sumber, selain berjudi, Kim leka menguruskan ‘haiwan maya’ di Internet. - AFP

sumber: harian metro

Masyallah...nilah akibat xleh nak seimbangkan fantasi dgn realiti..apa lah sgt salah budak kecik tuh sampai dibelasah sebegitu?uruskan lah rumah tuh dulu, pastuh ko nak main game dr pg sampai mlm pun xpe..sengal tul!!


continue here...

Pagi yang SYOKKKKK gilerrrr...ko ADA???

pagi yg syok....dtg opis sgt awal, check payment kete kat maybank2u n phewittt...$$$ da masuk!!!

padahal bos mmg da bgtau time review last week tp aku terlupe...so, sgt xcited!!

sdg saya berseronok tetibe kena jd tempat luahan kemarahan...kena tadah tinge dengar...semuanya sbb comp. secretary ni mcm2 hal..memula minta A pas dpt A, xbuleh guna plak n suh g B..mcm mane la bos aku xhangin bile kena wat 1 ke 1 hal...

Bos, sbb saye dlm mood happy, maka saya rela menadah tinge saye tuk arini..tp souvenir tuk saya jgn lupe plak pas balik holiday nnt..

pic credit to uncle google
continue here...

Wednesday, December 22, 2010

mongie on his 3rd trial


Singer MC Mong, who was recently charged with suspicions of intentionally extracting his teeth in order to dodge his military draft, attended his third trial on December 20th at the 519th Seoul Central District Court.
The six-hour-long trial included the testimony of five witnesses, all of whom were MC Mong’s dentists.  The day’s hearing focused on interrogating the issue behind the validity of the 46th and 47th teeth extractions.  All five dentists present were his dentists in 2004.

At the second hearing, all five revealed that MC Mong’s teeth were already deteriorated, causing him to be in great pain. “A first glance with the naked eye would have shown that they were in a bad condition,” they stated.

When asked by the judge as to why he was not consistent in visiting one dentist, MC Mong could not come up with an answer.  Furthermore, after it was revealed that there were no records of his extractions and consultation fees, the dentist in question answered, “We had just installed a new electronic register so there was a moment of confusion.  Regarding the consultation fees, the nurses did not ask MC Mong to pay because he is MC Mong (a celebrity).”

When asked whether MC Mong made any mention of draft dodging during the time of his teeth extractions, the witnesses provided answers that were different from those recorded during the investigation.

In the investigations, they had stated, “We discussed his draft problems and he intentionally extracted his teeth in order to dodge it.”  However, once in the court, witnesses stated, “The police investigations were held in a pressuring and forceful environment.  They led us to reply in the manner they wanted.”
After the trial was held, MC Mong refused to make any further statements and returned home.  He wrote on his mini-homepage, “I will wait for the next trial.  I cannot even breathe, but I request that you wait for me.


news and pic credit to allkpop, Thanks for the info and i just cut and paste ur article here..i'm lazy person maaaa...hahahahhaha

more info on Mong trial..i just paste it here so that i can read later since i'm bz rite now.
news below credit to 1n2dfansubs, Thanks for the info and same as allkpop earlier, i just cut and paste ur article here..i'm lazy person!!!



MC Mong updates (trial #3)
December 22, 2010
by 1n2dfansubs

MC Mong returned to court on December 20th as the trial continues with more questioning of the dentists involved in the case.  Here is a brief summary (by shyangz) of the main points in trial #3, terms and jargons slightly difficult to translate so please feel free to add or correct our interpretation.  The next trial (#4) has been scheduled for January 24th.

“Prosecutors 51 points vs Mong 48 points”…where’s the key to this cutting point regarding the teeth extraction charges?

Three witnesses were questioned
1. Mr Lee (A, 2004. 08) who introduced the dentist in question to MC Mong
2. Mr Lee (B, 2006. 12), a dentist who issues military-related medical diagnosis
3. Mr Lee (C, 2007. 03), formerly a military doctor from Military Manpower Association’s Physical Examination Center

The main point of contention in the 3rd trial is tooth no. 15.
- the statute of limitations on this tooth has expired, thus this tooth did not receive as much impact in this case.
- but its partial existence was raised in the trial, thus prosecutors say it may still exist although it was regarded as part of of the missing teeth (together with tooth no. 35) that could achieve military exemption.
- the prosecutors asserted that if tooth no. 15 existed, then MC Mong can achieve as much as 51 points and not be able to receive military exemption. 

In this trial, there’s no convincing evidence from both sides, but instead, more charges have appeared. After the trial, 3 issues can be raise:

◆ Issue 1. A new secret card (I think this is a pun by the reporter) has been presented in the trial. Dentist Mr. Lee (B) said he certainly saw the existence of tooth no. 15 but military doctor Mr Lee (C) defined it as missing. If tooth no. 15 did exist, it could have added as many as 3 more points to MC Mong’s physical exam results. The absence of this tooth, together with tooth no. 35, may have enabled MC Mong to achieve a score below 50 thereby receiving military exemption.

Mr Lee (C) – I made a mistake at that time. The tooth could be seen on the panoramic Xray but I said it didn’t. It was a wrong diagnosis and Shin Dong Hyun’s points for functional teeth could have increased from 42 points to 45 points (dental functions are stated as fine when you exceed 45 points).  Even though the tooth existed it was infected so I defined it as missing. I agree with the prosecutors’ stand. As long as the root of the tooth exists, 1-2 points can be gained (for the physical exam).

Mr Lee (B) – 2 premolar teeth on the right of his upper jaw was recorded to be infected. The teeth were not visible to the eye, but roots were visible in X ray records. It was recorded that the roots were infected.
Prosecutors – Mr Lee (B) said the said he saw the tooth, Mr Lee (C) said he didn’t. There’s a possibility the presence of tooth no. 15 could have allowed MC Mong to receive 48 points for healthy teeth functions.

◆ Issue 2. Timing and sequencing of events:  Extract tooth no. 35 then get a diagnosis for military physical examination then go for military physical examination. MC Mong took 3 months to do this. Prosecutors said it happened too fast and suspect it is because he’s trying to evade military service. But the defense said that these 3 occurences were unrelated and the prosecutors’ assertions were unfounded.

◆ Issue 3. The use of violence tactics by police were raised again. All 3 witnesses said their confessions to the police were partially exaggerated and distorted. MC Mong’s lawyers said that police interrogations were one-sided and carried out by threatening witnesses. But the prosecutors questioned an investigator for this case and made a strong rebuttal that this is a misunderstanding.

lizzybennet also added some news resulting from the “MC Mong effect”.
On Friday (Dec. 17th), it was announced that the requirements to get an exemption has been made tougher. To qualify for an exemption, a man must have at least 16 teeth missing of the usual 28 teeth, raised from the 9-10 missing teeth that used to qualify for an exemption. This will take effect starting February 14, 2011.  

There were other changes as well, making it tougher to qualify for an exemption, including if you have bad eyesight as well have had back/disc surgery, but those aren’t mentioned in this article.

In addition, MBC, following in the footsteps of KBS, has officially banned MC Mong. He’s one of 29 people banned from the broadcast company.  No word on whether this is a temporary ban as what KBS is asserting.



Poor mongie to face all this tiring moments...pls remember mong that we always support u and will waiting for you dear...i just remember, few nights back, i dreamed about ur come back in 1N2D...urmmm, maybe true right??let's hope for the best!!!
continue here...

Tuesday, December 21, 2010

kanser???mmg ade dlm salasilah keluargaku...

sebelum ni byk bace pasal pesakit kanser tp aku xamik berat sgt tp pas bace blog mama ayim n few other cancer fighters blog, tetibe aku terasa takut...kanser...hmmmmm, bukan sesuatu yg ganjil sgt dlm family besar kami..mmg ade sepupu aku belah my daddy yg meninggal sbb 'mende' tuh...so sbb aku yg paling byk ikut bapak aku, maka aku kena lebih berwaspada..

aku ade bace yg buah durian belanda sgt bagus tuk mencegah kanser, tp mcm susah dah nak jumpe buah tuh skrg ni..+ aku xla suke sgt mkn buah tuh...aku lg suke kiwi n anggur dr segala buah...

buat yg xkenal durian belanda tuh, gambo mcm kat ats ni adalah buah durian belanda yer...or englishnyer soursop!!

pics credit to uncle google & tuan punyer gambo yg aku xtau sape...


ni few info yg aku cedok tuk bacaan kite bersama:

Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. 

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai ‘Graviola’, di Sepanyol ‘Guanabana’ bahasa Inggeris dipanggil ‘Soursop’.Di Indonesia, dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. 

Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus. Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Hasil penyelidikan membuktikan “pohon ajaib” dan buahnya ini :
  1. Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.
  2. Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
  3. Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.
  4. Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :
  •  Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.
  • Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!
  • Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.
 credit to sumber: anizam agrofarm

Ramai yang tidak tahu batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden.

Kajian Universiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit kerongkong. Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.

Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis. Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.
Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh.

Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-birit.

Kulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyana digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf.

Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese,sukrosa, reticuline dan tannin.

credit to sumber: pakarhowto  

Merupakan sejenis tumbuhan tropika yang berasal daripada amerika tropika dan diperkenalkan ke asia tenggara oleh orang-orang sepanyol.Daunnya berbentuk ringkas dan tersusun secara berselang seli pada rantungnya.daunnya berukuran 5.5-18 cm X 2-7 cm.Bunganya berwarna hijau pada mulanya dan berubah menjadi kuning pucat apabila mekar.Buahnya di litupi oleh duri yang lembut, berwarna hijau dan berukuran 15cm-35cm X 10-15 cm. Ia mempunyai biji yang banyak dan berwarna hitam serta dilindungi oleh cengkerang biji yang keras. daunnya mempunyai bau yang agak busuk dan digunakan oleh masyarakat melayu dan india untuk menghalang gangguan makhluk halus.Tumbuhan ini membiak melalu keratan batang dan biji benih.
Putiknya digunakan oleh masyarakat melayu untuk mengubati cirit birit dan berak berdarah. Di Indonesia daunnya yang dihancurkan digunakan untuk merawat bisul dan daunnya yang dikeringkan digunakan untuk membunuh serangga. Air rebusan daunnya digunakan untuk mengeluarkan cacing dari usus. Di Malaysia, terdapat persediaan herba dalam bentuk cecair yang menggunakan daun durian belanda yang digunakan untuk merawat athritis, batuk dan demam.Demah atau tuam(poultice) yang menggunakan serbuk dari daunnya yang dikeringkan digunakan untuk menghilangkan radang dan merawat penyakit kulit. Di Filipina batangnya yang muda digunakan untuk merawat luka dan menghentikan pendarahan.Air rebusan daunnya digunakan untuk berkumur bagi merawat ulser mulut dan menyembuhkan luka.Divietnam pula daunnya digunakan untuk menangani masalah kerungsingan.
credit to sumber: melur

conclusion yg kite leh buat, sila la tanam pokok ni kat depan umah tuh dr tanam pokok bunga kertas yg semak tuh..hikhikhikhikhik...daddy, ari sabtu jom kite g pasar tani, cr benih durian belanda n tanam kat kebun daddy tuh...sok2, senang anak beranak kite...
continue here...

Monday, December 20, 2010

inalillahiwainnailahiroji'un...

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Lekatdibumbung/Article/index_html

Lekat di bumbung

Oleh Mohd Nur Asnawi Daud
asnawi@hmetro.com.my

MAUT...mayat Muhamad Fadli (gambar kecil)  yang maut berada di atas bumbung kereta dalam kemalangan malam kelmarin.

MAUT...mayat Muhamad Fadli (gambar kecil) yang maut berada di atas bumbung kereta dalam kemalangan malam kelmarin.

JEMPOL: Seorang penunggang motosikal ‘terbang’ sebelum melekat dan menemui ajal di atas bumbung kereta dalam satu kemalangan ngeri membabitkan dua kenderaan di Kilometer 13, Jalan Kuala Pilah-Simpang Pertang, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, Muhamad Fadli Arbian, 20, mati serta-merta akibat cedera parah di beberapa bahagian badan.

Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Mohd Sabri Muhamad berkata, sepasukan polis bergegas ke lokasi kejadian melakukan siasatan selepas menerima maklumat mengenai kemalangan.
“Berdasarkan siasatan awal, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila mangsa yang datang dari Batu Kikir menghala Kuala Pilah termasuk laluan bertentangan.

“Berikutan itu, motosikal Honda EX5 yang ditunggangnya bertembung dengan Proton Gen2 menyebabkan mangsa mati di tempat kejadian,” katanya.

Beliau berkata, pemandu Proton Gen2 berusia 39 tahun tidak cedera dan membuat laporan polis selepas kejadian serta diambil keterangan bagi membantu siasatan.

Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut mengenai kemalangan itu dan pada masa sama meminta kerjasama saksi kejadian supaya tampil memberi maklumat bagi membantu siasatan.

Mayat mangsa yang beralamat di Kuala Pilah dihantar ke Hospital Jempol untuk dibedah siasat.
Sementara itu, abang ipar mangsa, Mohd Zulfaqar Ismail, 24, berkata, dia mengetahui mengenai kejadian itu selepas dihubungi seseorang menggunakan telefon bimbit arwah.

“Saya bergegas ke lokasi kejadian sebaik dimaklumkan sebelum melihat adik ipar masih bernafas. Tidak lama kemudian pegawai perubatan yang berada di situ memaklumkan arwah meninggal dunia,” katanya.

masyallah....klu aku yg jd driver kete tau mau trauma aku nak bwk kete g pastuh..melekat kat kete...ngeri!!!
continue here...

apakah...kenapakah...

apalah masalah IT dept opis aku ni..sume mende dorang nak block!!!

aku paham la klu fb, twitter, youtube & donlod-mendonlod tuh sume dorang nak block, mengurangkan produktiviti staff tuk bekerja tp klu yahoo mail ko block camne????poning kpala den...blog masakan pun die block...pastuh xkonsisten plak tuh..klu blok trus xpe jugak ni x, arini xboleh , esok boleh...dorang nyer server xstable ke hape ni???

bagusnya opis aku ni, dorang membantu business syarikat suatkabor sbb suatkabor online pun xleh bukak tau..klu ko nak bace suatkabor g beli kat cold storage bwh sane...hikhikhikhik
continue here...

iron baju kat opis....walaupun xde ironnye...biar btul???

betul!!!!aku xtipu...last friday pas amik wudhu baju aku basah...xcited sgt berwudhu ke hape sampai basah kuyup tang dada sampai ke pinggang..dah tuh pakai baju putih plak tuh..

aku pun dok pk, camne la aku nak kuar dr toilet dgn keadaan seksi camtuh, nak cover dgn tudung, ari kejadian pakai tudung awning yg xberapa nak labuh plak..klu pakai tudung bawal mmg leh cover la kan...


aku keringkan tangan kat dryer mcm gambo kat ats sambil berpk...hujung lengan aku pun basah time tuh, pas tgn kering, tetibe lengan baju aku pun kering...ape lg, idea pun tercetus tuk keringkan baju aku yg da seksi tuh...

dengan muke selamba lg xbersalah, aku tarik baju kat bwh dryer tuh n keringkan...mmg superbbbb la..sekejap je kering n paling membanggakan baju aku licin macam baju lepas gosok!!!!

padahal sblm masuk toilet baju aku da kedut 14 ribu agaknya...penemuan yg xdisangka2..so, pas ni klu da agak lmbt nak g opis tuh, bwk je baju kedut g opis..sampai opis leh dok bwh dryer n bg licin...ahhahahahhahahha

pic credit to uncle google..
continue here...

Friday, December 17, 2010

Pelaburan Emas..bila aku nak mula ni?

KUALA LUMPUR: Perdagangan pada peringkat antarabangsa kini sepatutnya sudah beralih kepada penggunaan dinar emas berikutan nilai dolar AS yang semakin merosot.
Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucaptamanya berkata, nilai emas tidak mudah turun menyebabkan nilainya lebih sesuai digunakan pada peringkat antarabangsa berbanding dolar Amerika.

“Emas memiliki nilai pertukaran yang lebih baik berbanding nilai tukaran wang kertas.
“Sebelum ini, AS$35 bersamaan satu aun emas. Hari ini, satu aun emas bersamaan AS$1,400. Ini bermakna dolar AS sudah merosot. Inilah masalah yang dihadapi oleh mata wang yang nilainya merosot dengan pantas dan banyak tapi emas tiada susut nilai sedemikian. Jadi, apabila anda membeli dan menjual menggunakan dinar emas, anda mendapat nilai sebenarnya,” katanya.

“Saya akan terus menyarankan penggunaan emas dalam perdagangan antarabangsa dan emas juga adalah mod simpanan terbaik,” katanya kepada selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Kewangan dan Ekonomi Islam Langkawi Kedua (2LIFE) di Kuala Lumpur, kelmarin.

sumber: harian metro

bila terbaca isu ni, aku teringat dulu Pn. Fatimah Wati Mohamad, ex-boss kat majulia dulu ade post kat wall die bgtau psl ni...+ mak aku pun mmg bersetuju dgn beli emas lg bagus...mcm slalu yg mama bebel kat aku,

"baik beli emas tau, dr membazir beli kasut ka'u yg berpasang2 selemari ni..sampai da termuntah almari tuh penuh dgn kasut ka'u..beli je pakainye tidak, pastuh mkn diri n buang..klu beli emas, xpakai pun xpe, still berharga..."

aku akui la bebelan mak aku tuh btul tp da kata kegilaan aku terhadap kasut tuh kronik sikit, nak wat camno kan?akhir2 ni br aku berjaya menahan diri dr beli kasut..tuh pun sbb duit aku da abis beli tv rege almost RM3000 n sopping brg bakery...klu x, berapa pasang lg la yg akan aku beli dgn duit tuh kan?!

nak beli tv tuh pun aku pk 14 kali dr sebelum adik aku kawen sampai da selamat kendurinya..tuh pun dok berkira2 lagi tp klu beli kasut berpasang2 tuh xpenah pk pun...nmpk cantik terus minta size, sambil tunggu dpt size aku, aku dok belek yg lain lagi, minta size lg, try sekali trus kate ok..alih2 sampai kaunter ade 4-5 pasang kasut...membazir??mmg membazir tp tuh la hobi @ tabiat aku yg kekadang xleh diterima oleh org sekeliling..

so, berbalik kepada main issue nyer...bilakah masenye aku nak mule dgn pelaburan emas ni klu asik sopping je???klu RM3000 tuh aku beli gelang emas ke, dpt gak la yg besar tp xla sebesar tv aku tuh kan...hmmmm..klu beli emas xbleh pakai, peragut ramai!!!lelagi naik moto ni, serammmm oooo...silap2 kang ilang tangan sbb emas tuh...naya!!

tp klu xpakai, sampai satu tahap kena byr zakat...tp mesti aku lupe punye...biasa r kan, mende camni penyakit ilang ingatan pun sampai la kan...hahahhahahha

+ rumah aku ade toyol (hahhahahhahhahahha)kot, sbb da byk kali gak brg kemas kami ilang...aku xcaya n aku malas nak pk bebyk mende karut marut ni n aku slalu berkata kepada diriku klu mende g2 jd, "ala, bukan rezeki aku la tuh..xpe, ALLAH akan bg rezeki lain kan...redha jer" (ayat kekunun berserah tp otak dok pk jugak mane aku letak, kot la salah letak ke hape..tetap gak nak sumpah org tuh klu aku tau sape yg amik...)hikhikhik

Sue chanteq, anda kena memulakan nya...bak peribahasa melayu "Berbilang dari esa, mengaji dari alif."
continue here...

perlu ke keadaan begini di parlimen??

Berdedai keluar dewan

HARI terakhir persidangan Dewan Rakyat yang tamat semalam kecoh apabila wakil pembangkang yang membantah pembentangan usul penggantungan ketua mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana cubaan mengelirukan dewan dengan mengeluarkan kenyataan tidak benar.
Sebaik usul terbabit diluluskan, Anwar terus melangkah keluar dikuti beberapa anggota pembangkang sebelum semua 77 Ahli Parlimen Pakatan Rakyat itu meninggalkan dewan sambil mengeluarkan kad tertera perkataan tertentu antaranya, ‘Rule of Kangaroo’, ‘Kangaroo Court’, ‘Dewan Umno’ dan ‘BN sokong APCO’.

Semua kad terbabit ditayang kepada umum tanda tidak puas hati, malah mereka berteriak menuduh Yang Dipertua, Tan Sri Pandikar Amin Mulia tidak adil, mempunyai kepentingan tertentu dan tidak layak mempengerusikan majlis berikutan kecenderungan menolak usul dibawa anggota pembangkang tetapi meluluskan usul menteri.
Sambil merujuk usul Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menggantung R Sivarasa (PKR-Subang), Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) dan Azmin Ali (PKR-Gombak) selama enam bulan, berikutan dikemukakan tanpa notis selama tujuh hari.

Usul gantung tiga Ahli Parlimen itu dibacakan Mohamed Nazri sebelum diluluskan Pandikar Amin selepas hanya Ahli Parlimen Barisan Nasional membahaskannya secara tenang tanpa gangguan ‘celahan’ anggota pembangkang (yang sudah keluar dewan).

Kekecohan mula-mula tercetus apabila Khalid Samad (Pas-Shah Alam) bangun mempersoalkan keputusan muktamad Pandikar Amin menolak usul dibawanya ke atas Menteri Kerja Raya dibawah Peraturan Mesyuarat 36 (12) yang menurutnya Menteri cuba mengelirukan dan memperdaya dewan.

Beliau menuntut untuk membaca surat (penjelasan) dikemukakan Menteri Kerja Raya kepadanya, namun ditolak Pandikar Amin atas alasan sudah menelitinya dan kesuntukan masa serta perlu meneruskan Aturan Urusan Mesyuarat dan Usul-Usul.

Penjelasan Pandikar Amin supaya Khalid membawa usul berasingan sekiranya tidak bersetuju dengan keputusannya juga tidak diterima Ahli Parlimen itu tidak diterima, malah beberapa anggota pembangkang lain turut bangun mengutarakan Peraturan Mesyuarat sebagai menyokong ‘tuntutan keadilan’ Khalid. Antaranya, Azmin, Datuk Mahfuz Ali (PAS-Pokok Sena), Datuk Kamaruddin Jaafar (PAS-Tumpat), N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai), Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota), Mohd Yusmadi Mohd Yusoff (PKR-Balik Pulau), M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) termasuk sokongan kuat Anwar dan Karpal.

Api kemarahan Ahli Parlimen pembangkang ‘meluap’ apabila Pandikar Amin yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang membicarakan kes Anwar-Apco dengan tenang membiarkan kekecohan berlanjutan namun sesekali mencelah, “keputusan saya muktamad“.

Apabila ‘integriti Pandikar Amin disentuh pembangkang, malah turut menaikkan kad manila card, anggota Parlimen Barisan Nasional mula menyerang balas dengan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) berkata, “pembangkang sengaja melengah masa” dan Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) menyuruh persidangan diteruskan.

Cuba mengakhiri kekecohan, Pandikar Amin memberi kata dua, sama ada Ahli Parlimen mahu membahaskan usul penggantungan Anwar atau terus mengundi untuk meluluskannya, namun wakil pembangkang terus melaungkan ‘undur’ dan ‘zalim’ ke arah Pandikar Amin.

 sumber: harian metro

 
aku xsokong mane2 sbb aku xtau situasi sebenar yg berlaku tp camne nak bela kepentingan kita klu dorang asik nak bergaduh???xde faedahnye kat kite pun, dorang xkisahpun sbb memasing nak jaga kepentingan memasing..kite ni???ape yg kite dpt???jgn saman saya sbb pandangan peribadi saye ni...hikhikhik
continue here...

aku bengang!!!


aku sgt bengang klu keje org lain jd keje aku...n aku menyampah nak kena buat keje 2 kali!!!!!!!!!!!!!

 aku xpaham dgn org2 yg sume mende nak dirahsiakan, xmau aku tau tp last2, bile da sesak aku jd mangsa tuk settle kan segala mende yg die xboleh buat..padahal keje itu klu awl2 bgtau kat aku, mmg aku buleh tlg settle kan...xyah nak berhari2 nyer setengah jam settled...pastuh sume yg lain dok push aku..aku akan marah tau!!!


yg sorang berahsia xkena tempat n sorang lg xboleh nak sabar..pg td bg, ptg nak..padahal byk procedures yg nak dibuat sblm docs ready..cube la paham..klu wat cpt2 n doc kena reject 4-5 kali, xkena buang mase namenye???bile docs kena reject sibuk salahkan org padahal time nak buat xminta advise dr org yg tau pun, siap kate dr dulu xmau ckp!!!klu xtanya mcm mane org nak bgtau????klu dr dulu xyah berlagak pandai kang senang..jgn jd BODOH SOMBONG...pastu boleh x dgr ckp org, klu org kate procedure xboleh g2, maknanya xboleh la...klu nak bolehkan jugak, jadi invalid la doc tuh...



aku sgt emosional ptg2 ni...haish...

gambar credit to uncle google okeh...
continue here...

Monday, December 6, 2010

kuih bakar bijan & Cara Manis

ari sabtu g pasar borong selangor n jumpe acuan kuih bakar n cara...sblm ni, klu buat dok tuang dlm loyang jer...bentuk xberapa nak menarik...

ni la rupe time buat dulu2...xde acuan..


punye xcited nak buat kuih tp kelapa xde plak kat umah..so kena la postpone kan dulu...ptg smlm br hajat tertunai...ni lah hasilnyer...
 

klu nak resipi buleh salin kat bwh ni yer...adunan ni senang sgt nak buat...campur sume mende, blend & tapis..siap! resipi asal xingat la amik dr mane..samada CMG or k.ummi kuantan kepada tuan punye resipi minta halal yer...


Bahan2 seperti gambo diatas:

  • 1 cwn gula pasir
  • 1 cwn pandan essence (alah, air pandan la...)
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 1/4 cwn santan
  • 2 sudu besar mentega
  • 3 biji telur
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu pewarna hijau
  • bijan secukupnya untuk ditabur diatas adunan
Cara2:
  • Satukan semua bahan diatas kedalam pengisar dan kisar sehingga sebati..
  • Tapiskan dan siap!

  • Tuang ke dalam acuan, taburkan bijan dan bakar dengan api kecil selama 30 minit (klu pakai acuan besi tuh)
    • klu xde acuan leh tuang dlm loyang n bakar dlm oven pada suhu 180C selama 45minit - 1 jam (bergantung kepada oven masing2)


Adunan yg sama leh wat kuih cara manis...

tuang adunan ke dlm acuan dalam tambahkan 1/4 sudu kecil gula pasir dan tutup sehingga masak
continue here...

Sunday, December 5, 2010

budak kecik jgn tiru aksi ni..

aku nak gelak!!!!!!!!!mari kite gelak reramai...tp kesian pun ade gak...




credit to borakkosong for the video..
continue here...

Friday, December 3, 2010

kimchi....

bestnye!!!!!xsenonoh btul la perangai aku ni..bleh plak ngular time2 keje ni...td bos suh g kat area klcc tlg antakan documents..xsampai 10 minit pun...pas tuh alang2 da kluar, aku pun ape lg terus memecut ke KOREATOWN...for those yg xtau KOREATOWN tuh kat area ampang sana..mmg best la...no wonder la org panggil koreatown sbb sume kedai kat situ jual barang2 korea..mcm2 kedai ade tp sbb aku ngular aku g cr mende yg aku nak je la...ingat nak g PHIL Mart kat kat awal simpang tuh je tp parking xde n xde org yg leh tunggu dlm kete, so aku parking kat blkg sane n g kat kedai blkg tuh je la..barang die mahal skit kot tp xpe la dr aku nak berjalan jauh2...

tujuan aku ke sana sebenarnye nak cari HOT PEPPER FLAKES...main ingredients to make gimchi..nak g beli gimchi kat kedai tuh aku takut status kehalalan nye, maka aku decide tuk wat sendiri aku nye gimchi..ni sume penangan terlebih tgk 1n2d la ni...abis sume mknn die mkn aku nak try...maggi yg aku xsuke mkn tuh pun, aku terliur bile tgk dorang mkn ramen...



nilah contoh hot pepper flakes tuh..tp aku beli yg lain td..

so, ptg karang aku perlu beli
1) napa cabbage


2) asian chives or kucai..

3) korean radish...tp yg jenis bulat ni mcm susah skit nak cr...yg jenis pjg2 or daikon radish tuh byk r...
 

pastuh aku buleh mula membuat gimchi weekend ni....tp skrg ni aku dah terliur nak mkn gimchi...haish!!!

gimchi memerlukan masa nak wat...cerewet sket tp xpe la..janji sedap kan????

takut aku ilangkan cara nak wat gimchi so aku post la kat sini..

  1. Trim the discolored outer leaves of 10 pounds of napa cabbage.
  2. Cut the cabbage lengthwise into quarters and remove the cores. Chop it up into bite size pieces.
  3. Soak the pieces of cabbage in cold water and put the soaked cabbage into a large basin. Sprinkle salt.
  4. Every 30 minutes, turn the cabbage over to salt evenly (total salting time will be 1½ hours).
  5. 1½ hours later, rinse the cabbage in cold water 3 times to clean it thoroughly.
  6. Drain the cabbage and set aside.
Make porridge:
  1. Put 3 cups of water and ½ cup sweet rice flour (chapssal garu) in a pot and mix it well and bring to a boil. Keep stirring until the porridge makes bubbles (about 5 minutes).
  2. Add ¼ cup sugar. Stir and cook for a few more mintues until it’s translucent.
  3. Cool it down.
Make kimchi paste:
  1. Place the cold porridge into a large bowl. Now you will add all your ingredients one by one.
  2. Add 1 cup of fish sauce, 2.5 cups of hot pepper flakes (depending on your taste), 1 cup of crushed garlic, 1-2 tbs of minced ginger, 1 cup amount of minced onion.
  3. Wash and drain the salty squid. Chop it up and add it to the kimchi paste.
  4. Add 10 diagonally-sliced green onions, 2 cups amount of chopped leek, 2 cups of julienned Korean radish, and ¼ cup of julienned carrot.
  5. Mix all ingredients well and your kimchi paste is done.
Action! Mix the cabbage with the kimchi paste!
  1. Put the kimchi paste in a large basin and add all the cabbage. Mix it by hand.
  2. Put the kimchi into an air-tight sealed plastic container or glass jar.
  3. Put kimchi in room temperature for 2 days and keep it in freezer.



pic credit tuh maangchi...& KBS World
continue here...

Thursday, December 2, 2010

aku nak kurus jugak!!!


Turun 10kg makan ubi kentang????biar btul...

CHRIS VOIGT duduk dekat beberapa ubi kentang.

WASHINGTON - Seorang warga Amerika Syarikat (AS), Chris Voigt yang gigih mengamalkan diet memakan ubi kentang selama 60 hari akhirnya berjaya mengurangkan berat badannya sebanyak 10 kilogram (kg), lapor sebuah akhbar semalam.

Diet istimewa itu membawa kesan baik terhadap kesihatan Voigt apabila berat badannya berkurangan dari 89.35kg kepada 79.83kg manakala tahap kolesterolnya berkurangan kepada 69 mata. Pengurangan berat badan itu mengejutkan doktor yang memeriksanya.

Voigt kini dinasihatkan secara perlahan-lahan mengambil makanan yang lain selepas dia berhenti mengamalkan diet istimewa itu Isnin lalu. - Agensi

aku nak buat jugak la...mama jom kite g NSK mlm kang beli kentang 5 guni...tp klu berat aku xturun boleh x aku saman die sbb menipu??hehehhehehehhe

petikan kosmo online
continue here...

♥♥♥♥LOVE YOU..i'll be waiting for you!!!♥♥♥♥

mongie...really want to cry in the office today after read your statement on the ongoing trial...





MC Mong has never spoken out since his trials, but he finally released a statement towards his fans on the 30th.

On his Cyworld, he wrote, “As someone who received so much love that I did not deserve, my world’s laws are your words. I’m not going through trials because I feel cheated or because I want to get my popularity back. Once the trials are over, I will await your judgment. I don’t even have room to breathe right now. I beg you to wait for me just a little more.”


Source: My Daily, koreaboo




 Love this monkey look..never get bored of him!


mongie, hold on there..our love and support are there with you!!! Be strong and God will be guiding you to face all these struggles. Keep on holding for better tomorrow and just remember there are sum 1 who always support you no matter what...the truth will be revealed!

we will be your 'room' for you to breathe freely dear...just don't ever and never give up!

or maybe you can use all this time to write & produce many more lovely & amazing music for us and just release them once all these over!miss you mong...

credit to1n2dfansubs for the info and uncle google for the pics.
continue here...

Wednesday, December 1, 2010

bekalan elektrik akan terputus?????

pas emotional dgn n3 sebelum ni, skrg aku nak gelak pulak...


bukan kata bekalan elektrik putus je, mau meletop kawasan keliling klu btul2 jd ni...tak agak2 nak lompat pun.....aku gelak dgn jayanya...hahhahahhahhaha..sengal tul gambo ni!!!

credit to borak kosong for the pic..
continue here...
LELAKI KEJAM YG BANGANG LG BAHLUL!!!!!!









woit...ni lg ganas dr aku kena....tali pinggang, penampar, penyepak sume dpt...lelaki ni gile ke hape???
inilah antara lelaki bangang yg ade kat dunia ni...dah tuh xhirau kat org kelililng plak tuh....SIALLLLLL!!!!
aku sgt emotional pas tgk n3 ni....rase nak mencarut sgt...@#$%^&*@#$@@$%^&*((&^%$#@@#%^&*%$$$$$$%%^^&^%&#%#%^*&^(#@#$^^%*^&*(&....

credit to borak kosong for this n3
continue here...

Ya Rabb....panjangkanlah umur ku...



 today , is my birthday!!!

Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya untuk ALLAH s.w.t kerana masih lagi memanjangkan usia ini disaat meraikan hari kelahiranku yg ke - 26 tanggal 1st December 2010..

"Ya ALLAH, ya tuhanku....aku bersyukur pada setiap deru nafas yang dihembuskan & setiap nadi yg berdenyut..sesungguhnya aku bersyukur dipanjangkan umur sehingga ke hari ini. Kau berikanlah aku kesihatan yg baik dan umur yg pjg..Kau ampunilah dosa2 ku dan juga dosa kedua ibubapaku, kau berikanlah kesihatan yg baik dan umur yg pjg buat mereka. Moga umur yg diberikan oleh mu ini, dapat ku gunakan bagi mengingati dan bertasbih kepada mu malah mendekatkan aku kepada-Mu dan berbakti kepada kedua ibubapa ku.... Moga aku masih dilimpahkan rahmah dan kurnia mu ya ALLAH...aku memohon hidayah dan petunjuk mu agar aku tidak lagi alpa dan asyik dengan hal duniawi sehingga kekadang aku terabai akan tanggungjawabku terhadap mu ya ALLAH...Kau permudahkanlah segala urusan ku dunia pada siang hari agar aku dapat menambah ibadahku kepada mu di malam hari....amin..."

Umur da meningkat lg setahun...maka berubah la angka dr 25 kepada 26...ishhh, terasa tua okeh bile tgk angka baru tuh..kwn2 yg sebaya aku ramai dah lama masuk umur 26 ni..

huargh...dgn pertambahan angka tuh, maka bertambah juge la paras stress dlm diri ini...letih tau nak jwb soklan2 cepumas dr ramai org, lg2 pas adek aku kawen...antara soklan yg sering di aju kepada aku:


"adik da selamat, kakak bile lagi??"
"umur da brape ni?bile lagi???"
"cecepat la, dah xsabar nak mkn nasi minyak ni..."


dan jawapan yg sering aku jwb hanya dgn senyuman!!!klu mulut ni terasa byk air liur tuk dibazirkan, maka dengan rajinnya aku jwb: "ntah la, pakwe pun xde..camno??tlg la carikan..."dan bicara akan terhenti disitu kerana mereka xterdaya nak menjawab permintaan ku...hehehhehehhehe...

klu tanye aku pasal kawin ni, sape xnak kawin kan?tp ntah la, kisah beberapa tahun lepas semasa masih di UIA membuatkan aku muak + malas dgn kerenah insan bernama lelaki..aku lebih gemar bersendiri begini..bukan kerana aku frust sgt tp aku da jd malas...aku senang bergerak sendiri untuk segalanya walaupun kekadang terasa sunyi..hmmm, mungkin jodoh ku telah berada di sana kot...

insan yg aku sayang dr dulu tanpa sesiapa mengetahuinya melainkan aku dan empunya diri, telahpun dijemput ALLAH pada november lalu...aku sedih tapi pada siapa harus ku luahkan???tiada siapapun yang mengerti melainkan kami dan ALLAH. 
 
tp ALLAH lagi sayangkan die dan aku mendoakan agar rohnya ditempatkan bersama org yg soleh..insyallah, selagi ALLAH memberikan nafas pada diri ini akan ku doakan kesejahteraan mu di sana wahai chinta hati ku...selamanya kau di hati!




tgh sibuk2 wat chart, bos dtg n bg kad besday tuk saye tp tulis name yatie....PLEASEEEEEEE...sgt la gile glamour yati tuh...dlm newspaper nak enteprem, kat dlm card pun die sibuk jugak....





Lunch, celebrate besday dgn bos2 di penang village kat bwh opis saye sahaja...senang , turun lift je dah sampai!!!

 pictures credit to tailim

saya da lame xmkn lunch..tp saye ikutkan juge n disuruh mkn mcm2 sbb besday girl kan..beriya la waitress tuh recommend segala tok nenek menu die suh aku order..sume die kate sedap...nak order nasi , too heavy sbb mlm  celebrate dgn family plak..so last2 saya order bihun tomyam jek...hikhikhik..pastuh bos suh pilih dim sum mcm kat bwh ni...saya mkn 1 je pun walaupun ordernye 3..yg lain bos tlg settle..alhamdulillah, kenyang..xsempat nak amik gambo segala sbb dgn bos2 kan...so layan gambo dr website dorang je la ye....

 yg ni credit to uncle google

ni antara decor kat situ...saya suke decor nye sbb kaler itam putih...colour kegemaran saya!!!!


 
 pictures credit to tailim

Thanks to my bosses untuk lunch hari ini....

mlm celebrate dgn family plak...gambar upload later..




 Seperti selalu, besday sesiapapun adalah besday mereka!!!sila rujuk gambo dibwh....






continue here...