wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Friday, December 24, 2010

SMS tipu....

SMS tipu minta tambah prabayar


SMS yang meminta mangsa menambah nilai prabayar.


KUALA LUMPUR - "Tolong belikan ayah 'top up' (tambah nilai) RM50. Ini nombor baru ayah 017*******, ayah ada masalah di balai polis. Tak payah dulu telefon, nanti ayah telefon, cepat sikit."
Demikian taktik terbaru sindiket penipuan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang giat menipu mangsa.
Seorang penerima SMS tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zirman, 30, memberitahu, dia terkejut selepas membaca SMS yang menunjukkan seolah-olah bapanya berada dalam kecemasan.
"Mula-mula baca SMS tersebut, saya panik kerana bimbang sesuatu berlaku pada ayah. Saya pun terus ke kedai dan membuat tambah nilai pada nombor diberikan.
"Namun, selepas membuat tambah nilai ayah saya masih tidak telefon seperti dijanjikan," katanya.
Menyedari sesuatu yang pelik, dia akhirnya menghubungi nombor yang diberikan dalam SMS tersebut namun, tidak ada jawapan.
"Saya hubungi pula nombor asal ayah saya, bila saya tanya apa yang berlaku di balai polis tadi, ayah kata tiada apa-apa yang berlaku," katanya.



SMS lebih kurang gini gak la yg mama aku received last month tp minta topup RM30 n die forward kat aku time aku kat opis sbb die xreti nak wat post aid topup tuh..mama suh aku tlg top up tuk atok aku..aku xnah received sms gini suh aku pun kekunun nak tlg la tp aku was2 sbb..
  1. Atok aku xbahasakan diri die ayah kat mama...die bahasakan diri die BAPAK!
  2. bile mase atok aku pandai SMS??ok la maybe suh anak die tlg tp nape ckp indon??walaupun atok tompel ku mmg kawen nenek baru seorang indonesian tp die xckp indon dgn kami sbb kami XPAHAM!
  3. no. phone yg nak ditopup tuh no. baru..maknanya ada la duit atok aku buleh beli no. baru..xkan xleh topup setakat RM5 je kan??
  4. + klu dlm kesusahan sgt pun mintak topup RM10 cukup la kan??ni x, demand plak tuh nak RM30..klu aku baik ati sgt pun, aku xkannye tlg topup tuk org sampai RM30..membazir duit aku je..nnt melambung bill aku..
then, aku call mama tanye, nak topup kan jugak ke..mama kate 

 "topup kan la, tgh susah kot..tp ikut suka kakak la since kakak yg byr bil"

nilah atok tompel aku...

so, angin kedekut aku sampai...aku decide xyah la..pepandai la die nak kol klu terdesak sgt kan..balik umah aku amik hp mama n baca balik sms yg mama received tuh n sms tuh dianta oleh no. indon..+62*******...aikkkk, bile mase atok aku g indon plak ni???baru la aku tau, sms tipu rupanya...

then, beberapa ari pas tuh adik aku plak received sms yg bih kuang...xke bangang bile sms tuh bahasakan diri die ayah kat kami yg panggil bapak kami "DADDY"...adik aku reply dgn makian kat no. tuh..hahahhaha...buleh tahan gak sengal adik aku tuh...

so, kepada yg diluar sana, jgn terpedaya okeh..ni sume tipu...klu nak pastikan jugak y not kol dulu bapak or family kite yg dimaksudkan..klu bebetul tgh susah pun, mesti die buleh pick up phone kan??lain la da masuk peti ais kat bilik mayat!!!!!!!!!!

0 comments:

Post a Comment