wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Friday, December 17, 2010

Pelaburan Emas..bila aku nak mula ni?

KUALA LUMPUR: Perdagangan pada peringkat antarabangsa kini sepatutnya sudah beralih kepada penggunaan dinar emas berikutan nilai dolar AS yang semakin merosot.
Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucaptamanya berkata, nilai emas tidak mudah turun menyebabkan nilainya lebih sesuai digunakan pada peringkat antarabangsa berbanding dolar Amerika.

“Emas memiliki nilai pertukaran yang lebih baik berbanding nilai tukaran wang kertas.
“Sebelum ini, AS$35 bersamaan satu aun emas. Hari ini, satu aun emas bersamaan AS$1,400. Ini bermakna dolar AS sudah merosot. Inilah masalah yang dihadapi oleh mata wang yang nilainya merosot dengan pantas dan banyak tapi emas tiada susut nilai sedemikian. Jadi, apabila anda membeli dan menjual menggunakan dinar emas, anda mendapat nilai sebenarnya,” katanya.

“Saya akan terus menyarankan penggunaan emas dalam perdagangan antarabangsa dan emas juga adalah mod simpanan terbaik,” katanya kepada selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Kewangan dan Ekonomi Islam Langkawi Kedua (2LIFE) di Kuala Lumpur, kelmarin.

sumber: harian metro

bila terbaca isu ni, aku teringat dulu Pn. Fatimah Wati Mohamad, ex-boss kat majulia dulu ade post kat wall die bgtau psl ni...+ mak aku pun mmg bersetuju dgn beli emas lg bagus...mcm slalu yg mama bebel kat aku,

"baik beli emas tau, dr membazir beli kasut ka'u yg berpasang2 selemari ni..sampai da termuntah almari tuh penuh dgn kasut ka'u..beli je pakainye tidak, pastuh mkn diri n buang..klu beli emas, xpakai pun xpe, still berharga..."

aku akui la bebelan mak aku tuh btul tp da kata kegilaan aku terhadap kasut tuh kronik sikit, nak wat camno kan?akhir2 ni br aku berjaya menahan diri dr beli kasut..tuh pun sbb duit aku da abis beli tv rege almost RM3000 n sopping brg bakery...klu x, berapa pasang lg la yg akan aku beli dgn duit tuh kan?!

nak beli tv tuh pun aku pk 14 kali dr sebelum adik aku kawen sampai da selamat kendurinya..tuh pun dok berkira2 lagi tp klu beli kasut berpasang2 tuh xpenah pk pun...nmpk cantik terus minta size, sambil tunggu dpt size aku, aku dok belek yg lain lagi, minta size lg, try sekali trus kate ok..alih2 sampai kaunter ade 4-5 pasang kasut...membazir??mmg membazir tp tuh la hobi @ tabiat aku yg kekadang xleh diterima oleh org sekeliling..

so, berbalik kepada main issue nyer...bilakah masenye aku nak mule dgn pelaburan emas ni klu asik sopping je???klu RM3000 tuh aku beli gelang emas ke, dpt gak la yg besar tp xla sebesar tv aku tuh kan...hmmmm..klu beli emas xbleh pakai, peragut ramai!!!lelagi naik moto ni, serammmm oooo...silap2 kang ilang tangan sbb emas tuh...naya!!

tp klu xpakai, sampai satu tahap kena byr zakat...tp mesti aku lupe punye...biasa r kan, mende camni penyakit ilang ingatan pun sampai la kan...hahahhahahha

+ rumah aku ade toyol (hahhahahhahhahahha)kot, sbb da byk kali gak brg kemas kami ilang...aku xcaya n aku malas nak pk bebyk mende karut marut ni n aku slalu berkata kepada diriku klu mende g2 jd, "ala, bukan rezeki aku la tuh..xpe, ALLAH akan bg rezeki lain kan...redha jer" (ayat kekunun berserah tp otak dok pk jugak mane aku letak, kot la salah letak ke hape..tetap gak nak sumpah org tuh klu aku tau sape yg amik...)hikhikhik

Sue chanteq, anda kena memulakan nya...bak peribahasa melayu "Berbilang dari esa, mengaji dari alif."

0 comments:

Post a Comment