wit luv

welcome to my blog, feel free to comment below or email me tenggilings@yahoo.com

Thursday, January 13, 2011

bibimbap

korea oh korea..minggu ni minggu memasak & makan mknn korea!!!memula sibuk dgn bibimbap...da dua ari aku mkn bibimbap je...padahal mama n daddy msk lauk sedap je pun...pastuh bulgogi, kimchi lg, baechu doenjang guk...segala stew yg ade la aku nak buat...ntah, tekak ni mengada nak mknn korea...

so arini nak share gambar bibimbap..pada sesapa yg xtau buleh tgk gambo kat bwh ni...klu korang penah tgk cite korea mesti korang tau mknn ni...ha, aku ingat...dlm cite full house ade byk kali si Song Hye Kyo tuh makan mende ni...

ini adalah bibimbap style saya...korang leh cipta ikut style korang jugak!

mengada la klu korang xreti nak wat bibimbap or literally means mixed rice ni...korang amik mangkuk besar n campur je segala mende yg korang nak mkn, + red pepper paste n sesame oil..gaul rata n taraaaa siap!

aku share kan la cara nak buat..sesapa yg nak mkn mknn sihat lg complete bleh try bibimbap style aku ni...kepada yg xgemar mkn sayur, xdpt den nak nolong eh..

Bahan2 yg perlu:-
  • 2 senduk Nasi [or ikut byk mane korang nak mkn]
  • 10 batang Bayam
  • 4 bunga kecik kobis bunga
  • 4 bunga kecik Brokoli
  • 1 senduk - Taugeh
  • 1/4 biji - Carrot
  • 200 gram or lebih Daging - rebus dulu
  • 1 biji Telur
  • 4 cwn air
  • 1 ulas bwg putih
  • 3 sudu besar jinganjang or kicap
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar red pepper paste or gochujang
  • Chamgireum or minyak bijan secukupnya

Cara2:-
  • Sendukkan nasi ke dalam mangkuk besar - letak tgh2 tau...
  • Didihkan air & tambahkan garam, celur semua jenis sayur tp celur 1 persatu..tos & susun keliling nasi
  • Panaskan minyak bijan dlm kuali, masukkan bwg putih, daging.Gaul rata.
  • Tambahkan jinganjang or kicap cair..gaul rata dan tambahkan garam. tutup api. susun bersama sayur td.
  • panaskan minyak n gorengkan telur separuh masak. letakkan di tgh2 nasi.
  • Siap tuk dihidang.

Cara makan: tambahkan gochujang, 2 sudu besar chamgireum dan gaul rata.

note:sayur tuh korang buleh tukar ikut sayur yg korang suke.

gochujang


jinganjang

chamgireum
 pic credit to uncle google

1 comment:

  1. sue, aku slalu mkn nasi dlm mangkuk..cmpur segala lauk yg mak aku masak..hehe..sebabnye:
    1. malas nak basuh tangan..
    2. senang dan cepat
    3. pangaruh korea le pe lagi..huhu

    ReplyDelete